HOVÁ VEZET A WALDORF ÚT? 

– avagy mit jelent Waldorf szülőnek lenni egy változó világban

Összefoglaló a 2018 márciusában tartott nemesvámosi konferenciáról

Végtelenül örülünk, hogy ilyen sok intézményből, ennyien meghallottátok a hívó szót, s az embert próbáló hideg-, a téli fagy utolsó szorítása ellenére érdeklődő nyitottsággal, az együtt gondolkodás igényével ilyen szép számmal megjelentetek.

Az együtt töltött napok előzményeit és eseményeit szemléltető módon, a steineri hármasságra felfűzve mutatom be.

Gondolat – néhány kezdeményező szülő megértette az idők szavát. Rendszeres találkozásaik gyümölcseként picit még bizonytalankodva, ámde örömmel, lelkesen és elkötelezetten

Érzés – az összetartozás eszméjének figyelembe vételével hozzá fogott egy konferencia

megszervezéséhez – Akarat.

 

Mi az, hogy konferencia?

Területi elhelyezkedéstől függetlenül kialakuló valódi, élő, személyes kapcsolat.

Kézfogás a Waldorfos szülők közösségében.

Szépen körénk rendeződtek a körülmények is, köszönet érte a Fehérlófia Waldorf Iskola szervező csapatának, és a gondos, figyelmes 12-ikeseknek.

 

És megérkeztünk!

A szó minden értelmében. Képviseltük az ország közeli- és távolabbi településein lévő iskolákat. Jöttünk, mint kezdő- és haladó Waldorf szülők, képzettek és érdeklődők. A nyitottak, és azok is, kik eleinte kissé tartózkodva ízlelgették a furcsa hangzású antropozófia szót, ámde elfogadták, hogy bizony-bizony, a Waldorf nem egy alternatív pedagógia, hanem ennek a szellemi irányzatnak a nevelés művészete. Waldorf szülőnek lenni: ez egy közös motívum, ami meghatároz bennünket.  Ez az alap állapot azonos bennünk, hasonlóak vagyunk a magunk sokszínűségével, az egymás közti konfliktusainkkal, az útkeresésekkel, sőt, tévedéseinkkel, hibáinkkal együtt. Ettől szép a közösség, ez formálja.

Mindannyiunknak itt a helye: az antropozófia talaján állóknak csakúgy, mint a „Waldorf menekült”-nek hívott szülőknek, akik egy réges-régi kötődés nyomán, hosszas keresgélések árán, néha tűzön-vízen át érkeznek meg, és talán maguk sem tudva, miért, eljutnak a Waldorf neveléshez. Az egyetlenhez, amely az embert, a gyermeket Test-Lélek-Szellem hármasságának látja – ahogy azt előadásában Takáts Péter tisztán megfogalmazta.

Mindannyian itt vagyunk: hordozzuk az impulzusát annak a példa nélküli szociális kísérletnek, melynek célja, hogy az ember kimunkálhassa magából

  • az anyagot szellemmel felruházó
  • a gondolatokat szíverőkkel átható
  • a gyakorlatban megvalósító, új gondolkodásmódú Embert.

Hogy kisebb-nagyobb közösségeinkben, családunkban, iskolánkban, vagy akár még nagyobb léptékben gondolkodva megjelentessük, megéljük és működtessük a szociális hármas tagozódást, amely azt jelenti, hogy megvalósul

  • a szabadság a szellemi életben, az oktatásban, kultúrában
  • az egyenlőség a jogi, társadalmi közösségen belül
  • a testvériség a gazdasági életben

Ez az emberek által létrehozott közösségek működésének folytonos, időtlen és szilárd, alapvető törvénye. (Nincs tehát olyan, hogy “majd jövőre, ha jól megy, akkor bevezetjük”!)

 

Miért születünk ebbe a fizikai világba?

Különösen akkor kell, hogy ez a kérdés foglalkoztasson bennünket, amikor a szellemi világok felé irányítjuk tekintetünket: Miért születünk a szellemi világokból ebbe a fizikai világba? Nos, azért születünk ebbe a fizikai világba (holnap és holnapután részletesebben...

Semmit sem érünk el definíciókkal

A definíciókkal semmit sem érünk el, bár elégtelenségüket általában nem vesszük észre. Sok definíció, különösen azok, amelyeket tudományosnak tartanak, nagyon okosnak tűnnek; de valahol mindegyikben van egy bökkenő - ami emlékeztet arra a definícióra, amelyet az ókori...

Az élő Waldorf közösség

Ennek kialakítására sem útmutatás, sem recept, sem irányelv nem létezik. Találkozásaink, beszélgetéseink, valamint a csoportos foglalkozások megmutatták, hogy eltérő-, sőt, teljesen más módon is működhetnek jól a Waldorf iskoláink.

A Waldorf világ a helyén van. Nem nekünk kell a világhoz igazodnunk, hanem lassan-lassan a világ közeledik hozzánk. Pl. India érdeklődik a vegyszermentes, jó minőségű, nagyobb terméshozamokat adó biodinamikus gazdálkodás iránt. A gazdasági életben sorra jelennek meg a testvériség eszméje alapján formálódott organikus közösségek. Hatalmas az igény a Waldorf oktatásra és ez most főként régiónkban, Kelet- és Közép-Európában jelenik meg.

Domokos Márti a külföldi Waldorf szervezetekről-, az újabb kutatási eredményekről-, a sokszínű kapcsolati lehetőségekről mesélt. Hatalmas, feldolgozható és feldolgozandó kincsek várnak ránk, melyeket érdemes lefordítani és közösségeinkkel megosztani.  A végzős- és végzett Waldorf diákoktól szabadon kérdezhettünk. A velük való találkozás megmutatta, hogy ez nem a csodabogarak iskolája, és hogy fő sajátossága az a komplexitás, melynek kibontakozásában ott áll – végzős Waldorf diákként – egy sokszínű, nyitott, kreatív, gondolkodó- és kézügyességgel rendelkező-, a világra teljes mértékben felkészült fiatal.

 

Mi a dolgunk?

Az, hogy élő Waldorf közösségeket működtessünk. Röviden megfogalmazva csak ennyi. De ennek itt és most van az ideje! Mert ez az, ami működik a világbanA mi felelősségünk – vagy vissza nem térő lehetőségünk – az, hogy eldöntsük:

Milyen eljövendő világ érdekében tevékenykedünk?

Közvetlen segítőink nincsenek, magunkra vagyunk utalva, s a dolgot nehezíti, hogy az ellenerők is igen tevékenyek, jó néhány „szabotőr kártyalap” is leosztásra került.

Ilyen tehát Waldorf szülőnek lenni egy változó világban. Mondjátok el szülő-társaitoknak is, hadd tudják meg!

Hogyan tovább?

Számos módon kapcsolódhatsz tevékenységeinkhez.

  1. Havonta szervezünk online konferenciát, ahol virtuálisan találkozunk, megbeszéljük ötleteinket. A kezdőoldalon táékozódhatsz mikor lesz a következő ilyen találkozónk. Itt pedig egy rövid leírást találsz arról, milyen technikát használunk ehhez.
  2. Követhetsz minket Facebookon a Magyar Waldorf Szülők szövetséges csoportban
  3. Feliratkozhatsz hírlevelünkre vagy írhatsz nekünk az info@waldorfszulok.hu címre
  4. Sok infót találsz a Waldorfról a szintén Facebookos, Waldorfos miértek csoportban
  5. Meg tudod nézni, hogy induláskor milyen ötleteink voltak

Terveink szerint ősszel találkozunk, és addigra igyekszünk kibontani a Domokos Márti által hozott Waldorf-témát, valamint egy másikat is, mely az open space csoportjaink egyik témája volt: média-tudatosságunk fejlesztése, ötletek és megoldások a gyermekeinket beszippantani igyekvő digitális világ ártó hatásainak elkerülésére. 

Addig is hírleveleinken és online találkozóinkon keresztül tartjuk a kapcsolatot.

Az OpenSpace csoportok az alábbi témákról beszélgettek:

  • Vissza a természetbe

  • Waldorf Iskola és az Antropozófia

  • Értékelés

  • Digitalizáció, digitális világ

  • Közösségépítés

  • Gazdasági alapok

  • A Magyar Waldorf Szülők Szövetségének jövője

Az egyes csoportok beszámolóiról itt olvashatsz (folyamatosan kerülnek fel)