A gyermeket tiszteletben kell fogadni, szeretetben kell nevelni és szabadságban kell elbocsátani.” – mondta Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia alapítója. Világunkban azonban nem annyira egyszerű a gyakorlatba konvertálni ezeket az értékeket, miközben a mindannapos neveléssel a gyermek köré biztonságot-, egészséges-megtartó határokat- és szabadságot helyezünk.

A szülők segítésére, a megoldások keresésére a Waldorf pedagógiát fókuszban tartó szervezetek időről-időre tematikus rendezvényeken igyekeznek feldolgozni a korunkban jelentkező, gyermekeinket érintő témákat. 2024. november 9.-én a Kispesti Waldorf Iskola adott helyet az Összefogás a gyermekekért c. konferenciának, ahol a fő téma a függőségek-, és azok kialakulása, kezelése volt.

A meghívott vendég előadók közt Dr. Szőke Henrik, antropozófus gyermekorvos, valamint munkatársai-, illetve Waldorf tanárok és szakemberek csoportmunka keretében mutatták be a függőségek dinamikáját, a testi-lelki-szellemi összhang megteremtésének hatékony lehetőségeit, az életérzéket erősítő-ébresztő gyakorlatokat. A szülőnek számos eszközre van szüksége akár önmaga működtetéséhez, jólléte fenntartásához, akár pedig ahhoz, hogy ezt gyermeke felé közvetíteni, adni tudja. Egyik lehetőség a személyes informálódás, önképzés, másik a waldorfos szülői est, és a harmadik a közösségi élmény, valamint a tematikus rendezvények, előadások, ahol információval gyarapodhat a nevelés eszköztára.

Az alábbi szülői beszámolót figyelemfelhívónak szánjuk, hogy a jövőben ezeken a rendezvényeken még többen tudjunk jelen lenni.

1.

Waldorfos szülő résztvevőként igyekszem néhány mondatban összefoglalni a konferencián megélteket. Már az első betű leütésénél rájöttem, hogy a lehetetlenre vállalkoztam, hiszen képtelenség röviden írni egy ilyen felemelő, egyben sűrű napról.

Minden mondatnak súlya és magva volt, amellett, hogy az előadók humorral igyekeztek befogadhatóvá tenni az elhangzottakat. Szülőként vettem részt, ezért nem biztos, hogy minden szakmai kifejezést pontosan adok vissza.

Az első előadásban Dr. habil. Szőke Henrik a függőségek kialakulásának kritikus pontjairól beszélt. Ennek kapcsán szó volt a szokások, vágyak kialakulásáról, ami egy úgynevezett szokáshurokban jelenik meg. Ennek 7 lépcsőfoka van, szünettel zárul. A kérdés, hogy lesz-e egyáltalán szünet-, vagy azonnal újra indul a vágy? Ezen a ponton dől el, hogy a szokáshurok egészséges-e vagy sem.

A következő kérdés, hogy az élet felé vezet-, vagy a halál felé? A szokáshurok ugyanis öröm-, flow-, s az élet növekszik általa. A rossz szokáshurok mögött pedig a félelem áll.

A jó szokáshurok olyan, mint a vér. Áramló, megtartottsága, saját formája van, önszabályozó folyamat. Ellenben a rossz szokáshurok kényszeres, hidegebb, kevésbé rugalmas, gyorsabb. Kilóg a normából, élettelenné válik, kiesik az életből, mégis központi szerepe lesz. Ekkor a halál kerül az élet középpontjába.

Megvizsgáltuk, hogy hol tud ez létrejönni. Végig vettük nagyjából 0-28 éves korig ezeket a pontokat, helyzeteket. Amikor a lelki szükséglet testi szinten kerül kielégítésre, akkor jelenik meg a különféle szerhasználat.

Mi lesz a jó terápia? Meg kell találni azokat a módokat, amikkel az adott szükséglet, vágy kielégíthető más módon. Rendben van, hogy habos kakaó… de kell ez naponta négyszer? Szülőként, tényleg mindig meg kell, hogy adjuk a gyereknek, amire „vágyik”? És „vágyik” valójában a gyerek arra az adott dologra, vagy éppen mi ébresztjük fel benne, mi adjuk kezébe az (általunk) vágyott tárgyat, dolgot? Mennyire van önreflexiónk, mennyire látjuk ezt? Vagy adjon a rokon – szeretet kifejezéseként – csupa édességet?

2.

Újlaky Éva antropozófus festőművész előadása szorosan kapcsolódott a korábban elhangzottakhoz. Fontos egy belső, önállóan szabályozott teret létrehozni, ahol tudjuk kezelni a szükségleteinket, vágyainkat. Ma túl sok a külső, és kevés a belső. Alkalmazkodunk-e a rengeteg külső dologhoz, ami ér bennünket?

Cél a közepet megtalálni, a belső egyensúlyt, cél befordulni a saját belső terünkbe, csöndünkbe. Mindennek a végén az életérzék van, és segítenünk kell a gyermeket az életérzék fejlesztésében.

Az életérzék olyan stabillá váljon, hogy ha jön egy frusztráció, a világ akkor is egész maradjon. Hogyan tudok megnyugodni, vagy a gyermeket megnyugtatni, hogy ne kelljen napi 4 habos kakaó, hogy ezt elérjem? Marad-e energia a befelé utat járni, mert a külső képek, hangok nagyon elviszik? Ha az életérzék nincs rendben, minden apró változásra jön a szorongás, nyugtalanság.

3.

Melegséggel töltött el Cs. Tóth Péter, ún. „Felépülő személy” saját életút beszámolója, aki az alkohollal vívta harcát. Tanulságos és előre mutató volt. Van remény, és lehetőség, amikor az ember felismeri a függéségét és el tud jutni arra a pontra, hogy segítséget kérjen. De csak akkor tudnak segíteni, ha az illető saját maga, önszántából kéri. Akkor lesz eredmény is.

4.

Négy csoportfoglalkozás közül lehetett választani. Dávid Ferencet hallgattam meg, aki a drogokról, cigarettafüggőségről beszélt, de szó volt az alkoholról is. Két szót emelnék ki igazán, ami a megoldás felé mutat, ez pedig a mértékletesség és az öngondozás. Ezeket segítik a Kék pont alapítvány programjai: Száraz november (alkohol mentes november), Tépőzár (30 napos kihívás a fűhasználóknak) és a Valóság 2.0, azaz egy digitális detox. Semmi görgetés, úgy sem ad semmi újat, hiába is várjuk. Hasznos 1-1 hetekre kilépnünk a digitális térből.

Mindezek rendszeres gyakorlásával újra visszatalálhatunk a való életbe, az igazi, emberi kapcsolódásokhoz, és az örömök urai lehetünk. Megnyugtató volt hallani, hogy a fiatalok körében egyre népszerűbb egészségesen élni, trenddé kezd válni a józanság.

Szünetekben

a Kispesti Waldorf 12. osztályának közössége fantasztikus büfével várta a résztvevőket. Igazi terülj-terülj asztalkám fogadott bennünket, ízes házisütemények, változatos szendvicsek, saláták közül válogathattunk. Meleg tea, finom kávé mellett jól esett beszélgetni régen látott ismerősökkel, vagy éppen újonnan megismert kedves emberekkel. Zárásként művészeti csoportmunkákban vehettünk részt. Euritmia, rajz, külső/testi/életérzék erősítő ápolás és dráma közül választhattunk.

Dr. Mesterházy Mária dráma pedagógussal igyekeztünk az érzelmek széles skáláját megmutatni tükörgyakorlatokon, szoborgyakorlatokon keresztül. Nagy kérdés volt végig a nap folyamán, hogy gyermekeinknek mikortól célszerű találkozni pl. a cukorral, alkohollal, drogokkal, kell-e egyáltalán, s ha igen, akkor mi az a végső időpont, amikor mindenképp? Amilyen színes a Waldorf-világ, olyan különböző válaszok érkeztek. A záróbeszélgetés egyik utolsó kérdése pedig az volt, hogy a Waldorf olyan zárt burkot alkot-e, amivel rugalmatlanul, mereven elzárjuk-e gyermekeinket a világtól, annak megtapasztalásától, vagy merjük őket hagyni a fényből a sötét oldalon is megmerítkezni, mert olyan útravalót kaptak, hogy vissza tudnak találni a saját közepükhöz, a saját csöndjükhöz.

Dakó Gabriella, waldorfos szülő (Bevezető, szerkesztés Lázár Márta)

Összefogás a gyermekekért konferencia – Függőségek 2024. nov. 9. 

A konferencia szervezői: Magyar Antropozófia Társaság, 
Szabad Szellemtudományi Főiskola Pedagógiai és Orvosi Szekcióinak 
Magyarországi Tagozatai, Magyar Waldorf Szövetség, Waldorf Ház

Program

10.00-10.20 Megnyitó

10.20-11.40 Dr. habil. Szőke Henrik előadása: Függőségek kialakulásának kritikus pontjai

11.40-12.00 kávészünet

12.00-13.00 Az Élet iskolája – Életképek

Cs. Tóth Péter: Don Quijote ébredése

Ujlaky Éva: A külső érzékeléstől a belső érzékelésig az önmegnyugtatás útja

13.00-14.00 ebédszünet

14.00-15.30 Csoportmunka

  • AlkoholfüggőségKompetencia alapú megoldásközpontúság – Cs. Tóth Péter
  • Drog, cigarettafüggőségHogyan zabolázhatjuk meg vágyainkat? – Dávid Ferenc
  • Megelőzés, prevenció – Farm alapú nevelésHogyan tudja magát megnyugtatni a gyermek? Hogyan segítheti a gyermeket a felnőtt? ­– Németh Eszter
  • Táplálkozási függőségek: Alapvető szükségletek kielégülése, sóvárgás, szokások hatalma, szokások változtatása – Dr. habil. Szőke Henrik

15.30-16.00 szünet

16.00-17.15 Művészeti csoportok

  • Dráma – Dr. Mesterházy Mária
  • Euritmia – Czakó Anikó
  • Külső ápolás, gondozás – Wagner Andrea és munkatársai
  • Rajz – Várkonyi Éva

17.30-19.00 Összegzés, zárás, megoldások, jövőbe mutató utak – plénum