A KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS ÉS -FEJLESZTÉS
Kedves Szülőtárs, Fenntartó vagy Waldorf tanár!
A (Waldorf) intézmények születése-létesülése, fejlődése közben váratlan nehézségek bontakozhatnak ki. Ezt a programot Nektek dolgoztuk ki, ha tapasztaltok hasonlókat:
- az eredeti céltól eltávolodott közösség
- fáradt, elfásult tanári kör
- elmélyült konfliktusok
- a hatékonytalanságtól frusztrált szülők
- diákok és/vagy tanárok megtartásának nehézségei
- gazdasági egyensúly hiány
E műhelymunka célja az, hogy egy közösség tagjai újrakapcsolódjanak a szabadságra nevelés pedagógiájával, egymással és önmagukkal, egy közös képet alkossanak arról hol tartanak és mi az a jövő, ami felé érdemes határozott lépéseket tenni. E munka eredménye annak a kehelynek a megerősítése, melyben a Waldorf pedagógia – mely gyermekeink szabadságra nevelését vállalja fel – kibontakozhat.
Ehhez az Antropozófia alapjaira épülő, az MIT (Otto Scharmer) által kifejlesztett Theory-U szemléletre és folyamatra fűzzük fel a 2 napos elvonulást.
A Theory-U egyik célja, hogy egyensúlyt teremtsen a múlt élményeiből, tapasztalataiból való tanulás és a jövőből hívogató lehetőségek érzékelése között.
Vedd fel velünk a kapcsolatot!
A FOLYAMATRÓL ÉS A VÁRHATÓ EREDMÉNYEKRŐL
I. A szervező csoport
A szervező csoport életre keltése
A hívó kérdés megtalálása
A meghívó elkészítése
II. Előkészületek
A közösség megszólítása
Az esemény széles körű népszerűsítése
Az esemény logisztikai szervezése
III. Az esemény
Az esemény lebonyolítása
IV. Utókövetés
Az összefoglaló elkészítése
A közösség informálása és toborzás
A prototípus kezdeményezések támogatása
A 2 napos műhelymunkára úgy tekinthetünk, mint egy újraindító, a közös feladatot újra átélő közösen átélt élményre, mely impulzust ad a közösségnek, felébreszti álmából. Egy ilyen élesztés persze nem fogja ébren is tartani azt. Fontos az utánkövetés, újabb és újabb éltető ritmusok integrálása a közösségi életbe.
A program célja, hogy a hívó kérdés mentén közösségi kezdeményezések, prototípusok szülessenek, amelyek megadják azt a ritmusos erőt, amely az életet hozza és fenntartja a közösségben.
Egy ilyen közös élmény leírása, elbeszélése csupán részleges lehet. Más az, amikor absztrakt tudást kapunk és más amikor új minőségekben megéljük a közösség állapotát és jövőjét. Ezért nagyon fontos, hogy a közösség minden része képviselve legyen a műhelymunkán és később az utókövetés során is.
A PROGRAM LÉPÉSEI RÉSZLETESEN
I. Szervező csoport életre keltése
A szervező csoportként szükség van általában, 3-5 főre az intézmény részéről. Helyes összeállítása rendkívül fontos, mert ez a csapat a közösségfejlesztő program lelke. Ha ez a csapat jól működik és megfelelően energizált, és jól kapcsódik a közösség minden részéhez, akkor a programon született kezdeményezések is nagy eséllyel megmaradnak és be tudják indítani a közösség fejlődését.
Mi a feladata és felelőssége a szervező csoportnak ebben a fázisban?
- Önmaga létrehozása és megszervezése
- A közösség minden része legyen képviselve ebben a csoportban is
- A hívó kérdés megalkotása (az a vezérkérdés melyre a válaszokat keressük a két nap során)
Milyen előzetes tudás, képességek szükségesek, a szervező csoport részéről?
- Szövegírási és fogalmazási készség (kommunikációs készségek)
- Weboldal készítés, például a google sites és google form, wordpress ismerete, de lehet más technológia is
- Kommunikációs készség
- Művészi alkotás
Miért jó benne lenni a szervező csoportban?
- A szervezők egészen közelről fogják megtapasztalni azt, hogy hogyan lehet nagyobb szabású folyamatokat megtervezni és megszervezni
- Közösségi módszertanokat, technológiákat tanulhattok és az együttműködés új szintjeit
Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- Vezetni azt a folyamatot, amikor a szervező csapat megtalálja a hívó kérdést, ami megmozdítja a közösséget.
- Segíteni a szerveződő csapatot
Példa hívó kérdés:
- „Hogyan tudnánk kimozdítani, bevonni, újra élővé tenni a teljes közösségünk akaratát?”
II. Előkészületek
Mi a szervező csoport feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- A meghívó megfogalmazása
- Elektronikus vagy / és nyomtatott szóróanyag készítése
- Kidolgozni egy stratégiát a közösség összes résztvevőjének elérésére
- Megkeresni a megfelelő dátumot az eseményre, ami illeszkedik a közösség már létező ritmusaihoz
- A regisztrációs nyomtatvány (felület) létrehozása
- A közösség összes részének személyes megkeresése és tájékoztatása
- Az esemény széles körű népszerűsítése
- A résztvevők igényeinek feltérképezése
- Gyermekelhelyezés megszervezése vagy annak támogatása
- Az ebédigény felmérése (rendelt étel, vagy szülők által biztosított, …)
- Költségvetés kezelése
Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- Segíteni a szervezők munkáját
- Az esemény programjának megtervezése az adott intézményre és hívókérdésre testre szabva
Példa meghívók:
III. Az esemény
Mi a szervező csoport feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- A helyszín megszervezése
- A külső segítők támogatása a helyszín berendezésében
- A résztvevők fogadása
- A helyszín gondozása
- Az étel és ital szervezése
Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- A helyszín berendezése
- Az esemény vezetése, facilitálása
- A résztvevők állapotának érzékelése és ez alapján a program formálása
- Gondoskodás az eredmények szüreteléséről
- Az elhangzottak vizuális megjelenítése
Mi a résztvevők feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- Pontosan megjelenni
- Nyitott elmével, szívvesl és akarattal jelen lenni és részt venni a folyamatban
Példa eredmény
- Egy hasonló eseményen 9 prototípus kezdemény jött létre, ezekből pár példa:
- Szervezzünk még hasonló eseményeket (önállóan)
- Segítsük a szülők lelki kapcsolódását és legyenek önismereti programok az iskolában
- Kezdjük el mélyebben megérteni és kutatni az önigazgatást és gyakoroljuk kis lépésekben
- Építkezések finanszírozásáról gondolkodjunk együtt és kísérletezzünk különböző források felkutatásával
PÉLDA A 2 NAP TERVÉRE
Szombat
Kezdés | Befejezés | Hossz | Tevékenység |
8:00 | 8:45 | 0:45 | Helyszín berendezése |
8:45 | 9:10 | 0:25 | Érkezők fogadása, tervezett csúszás |
9:10 | 9:20 | 0:10 | Bemutatkozás, program felvezetése, keretezés és jéghegy modell |
9:20 | 10:15 | 0:55 | Játékos ismerkedés |
10:15 | 10:30 | 0:15 | Szünet |
10:30 | 12:00 | 1:30 | Közösségről beszélgetés |
12:00 | 13:00 | 1:00 | Ebéd |
13:00 | 14:00 | 1:00 | A figyelem 4 szintje és empátia séta |
14:00 | 15:55 | 1:55 | Rendszerállítás |
15:55 | 16:10 | 0:15 | Szünet |
16:10 | 16:45 | 0:35 | Közös feldolgozás |
16:45 | 17:00 | 0:15 | Nap zárása |
17:00 | 17:45 | 0:45 | Visszatekintés |
Vasárnap
Kezdés | Befejezés | Hossz | Tevékenység |
8:30 | 9:00 | 0:30 | Gondoskodás a helyszínről |
9:00 | 9:10 | 0:10 | Érkezők fogadása, tervezett csúszás |
9:10 | 9:25 | 0:15 | Ráhangolódás |
9:25 | 9:50 | 0:25 | Előző nap összefoglalása 1-2-4-all |
9:50 | 10:35 | 0:45 | Naplózás |
10:35 | 10:50 | 0:15 | Szünet |
10:50 | 11:35 | 0:45 | Transformative Scenario planning |
11:35 | 12:00 | 0:25 | Közös feldolgozás, csoport bemutatók |
12:00 | 13:00 | 1:00 | Ebéd |
13:00 | 14:00 | 1:00 | Empátia séta |
14:00 | 14:10 | 0:10 | Open space szabályok bemutatása |
14:10 | 14:30 | 0:20 | Open space market |
14:30 | 16:00 | 1:30 | Open Space (1, 2, 3) |
16:00 | 16:30 | 0:30 | Open Space közös összefoglalás |
16:30 | 17:00 | 0:30 | Nap zárása |
17:00 | 17:30 | 0:30 | Visszatekintés, rendrakás |
IV. Utánkövetés
Mi a szervező csoport feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- Ritmus tartása, belső találkozók szervezése
- Prototípus csírák gondozása
- Utókövetési alkalmak szervezése
Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- A prototípusok, kezdeményesek továbbfejlődéséhez szakmai segítséget nyújtani
- 2 alkalommal 4 órás találkozók egyeztetése, tervezése és vezetése a szervező csoport és a prototípusgazdák számára
Mi a prototípusgazdák feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- Ritmus tartása, belső találkozók szervezése a kezdeményező körben
- Kapcsolat tartás a szervező csoporttal
- Havi rendszerességgel kommunikálni a közösség felé az elért eredményeket
- A közösség felől érkező kérdések megválaszolása
- A közösség felől érkező javaslatok és visszajelzések kezelése
Mi a prototípus és kezdeményező csoportok feladata és felelőssége ebben a fázisban?
- Energizálni a kezdeményezést, idő, erőforrások
Példa az utókövetésre
- Az egyik utókövetési találkozón a konfliktusok kezelésének átfogóbb, mélyebb képzeteivel foglalkoztunk és kidolgoztunk egy új konfliktuskezelési eljárást
- Egy másik ilyen találkozón a konferenciák vezetésének, facilitálásának kérdéseiről beszélgettünk kerestünk új megközelítéseket, eszközöket
KÜLSŐ SEGÍTŐK
Emich Szabolcs
Antropozófus szemléletű szervezetfejlesztő, mediátor és közösségi innovátor
+36 30 989 9094
Molnár Károly
Önismereti coach, szervezetfejlesztő, tréner, facilitátor
+36 70 389 1850
GAZDASÁGI INFORMÁCIÓK
Példa költségvetés
Megnevezés | Óra | Összeg |
I. Szervező csoport életre keltése | 2 x 4 | 150.000 Ft |
II. Előkészületek | 2 | 0 Ft |
III. Az esemény | 2 x 8 | 300.000 Ft |
IV. Utánkövetés | 2 x 4 | 150.000 Ft |
Összesen (kedvezmény nélkül) | 600.000 Ft |
A fenti árak a piaci árak és Pest megyében megtartott eseményekre vonatkoznak 1 segítővel. Pest megyén kívül utazási költség is felmerülhet. Ha az eseményen 30-40 főnél többen vesznek részt második segítő jelenléte is ajánlott.
A program finanszírozása
- A segítők vállalják, hogy a Waldorf intézmények és közösségek iránti elkötelezettségük miatt 50% Waldorf közösségi kezdvezményt biztosítanak a piaci árból.
- Az intézmények pályázhatnak a Szabadságra nevelésért alapítványnál a fenti programra, mely pályázat a kedvezményes ár 50%-át fedezheti.
- A maradék részt az intézmény és a közösség finanszírozzák önerőből.
A program teljes költségvetését és finanszírozását mindig egyedi megbeszélés alapján alakítjuk ki, figyelembe véve az intézmény pénzügyi lehetőségeit.
%
Waldorf közösségi kedvezmény
%
Alapítványi támogatás
%
Önerő
Az alapítványi támogatás feltételei:
- A szervező csoportban a közösség minden része képviselve van legalább egy fővel
- Az eseményen a közösség minden része képviselve van legalább 3 fővel
- Az eseményen a közösség 15%-a, minimum 20 fő vesz részt
- A közösség vállalja, hogy az elért eredményeket publikálja a többi Waldorf intézmény felé