Közösség építő és fejlesztő program Waldorf intézmények számára

 

“Soha ne kételkedj, hogy elkötelezett és tudatosan gondolkodó emberek csoportja meg tudja változtatni a világot; valójában csak így tud változni a világ.”

~ Margaret Mead

A KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS ÉS -FEJLESZTÉS

Kedves Szülőtárs, Fenntartó vagy Waldorf tanár!

A (Waldorf) intézmények születése-létesülése, fejlődése közben váratlan nehézségek bontakozhatnak ki. Ezt a programot Nektek dolgoztuk ki, ha tapasztaltok hasonlókat:

  • az eredeti céltól eltávolodott közösség
  • fáradt, elfásult tanári kör
  • elmélyült konfliktusok
  • a hatékonytalanságtól frusztrált szülők
  • diákok és/vagy tanárok megtartásának nehézségei
  • gazdasági egyensúly hiány

E műhelymunka célja az, hogy egy közösség tagjai újrakapcsolódjanak a szabadságra nevelés pedagógiájával, egymással és önmagukkal, egy közös képet alkossanak arról hol tartanak és mi az a jövő, ami felé érdemes határozott lépéseket tenni. E munka eredménye annak a kehelynek a megerősítése, melyben a Waldorf pedagógia – mely gyermekeink szabadságra nevelését vállalja fel – kibontakozhat.

Ehhez az Antropozófia alapjaira épülő, az MIT (Otto Scharmer) által kifejlesztett Theory-U szemléletre és folyamatra fűzzük fel a 2 napos elvonulást.

A Theory-U egyik célja, hogy egyensúlyt teremtsen a múlt élményeiből, tapasztalataiból való tanulás és a jövőből hívogató lehetőségek érzékelése között.

Vedd fel velünk a kapcsolatot!

A FOLYAMATRÓL ÉS A VÁRHATÓ EREDMÉNYEKRŐL

I. A szervező csoport

A szervező csoport életre keltése
A hívó kérdés megtalálása
A meghívó elkészítése

II. Előkészületek

A közösség megszólítása
Az esemény széles körű népszerűsítése
Az esemény logisztikai szervezése

III. Az esemény

Az esemény lebonyolítása

IV. Utókövetés

Az összefoglaló elkészítése
A közösség informálása és toborzás
A prototípus kezdeményezések támogatása

A 2 napos műhelymunkára úgy tekinthetünk, mint egy újraindító, a közös feladatot újra átélő közösen átélt élményre, mely impulzust ad a közösségnek, felébreszti álmából. Egy ilyen élesztés persze nem fogja ébren is tartani azt. Fontos az utánkövetés, újabb és újabb éltető ritmusok integrálása a közösségi életbe.

A program célja, hogy a hívó kérdés mentén közösségi kezdeményezések, prototípusok szülessenek, amelyek megadják azt a ritmusos erőt, amely az életet hozza és fenntartja a közösségben.

Egy ilyen közös élmény leírása, elbeszélése csupán részleges lehet. Más az, amikor absztrakt tudást kapunk és más amikor új minőségekben megéljük a közösség állapotát és jövőjét. Ezért nagyon fontos, hogy a közösség minden része képviselve legyen a műhelymunkán és később az utókövetés során is.

A PROGRAM LÉPÉSEI RÉSZLETESEN

I. Szervező csoport életre keltése

A szervező csoportként szükség van általában, 3-5 főre az intézmény részéről. Helyes összeállítása rendkívül fontos, mert ez a csapat a közösségfejlesztő program lelke. Ha ez a csapat jól működik és megfelelően energizált, és jól kapcsódik a közösség minden részéhez, akkor a programon született kezdeményezések is nagy eséllyel megmaradnak és be tudják indítani a közösség fejlődését.

Mi a feladata és felelőssége a szervező csoportnak ebben a fázisban?

  • Önmaga létrehozása és megszervezése
  • A közösség minden része legyen képviselve ebben a csoportban is
  • A hívó kérdés megalkotása (az a vezérkérdés melyre a válaszokat keressük a két nap során)

Milyen előzetes tudás, képességek szükségesek, a szervező csoport részéről?

  • Szövegírási és fogalmazási készség (kommunikációs készségek)
  • Weboldal készítés, például a google sites és google form, wordpress ismerete, de lehet más technológia is
  • Kommunikációs készség
  • Művészi alkotás

Miért jó benne lenni a szervező csoportban?

  • A szervezők egészen közelről fogják megtapasztalni azt, hogy hogyan lehet nagyobb szabású folyamatokat megtervezni és megszervezni
  • Közösségi módszertanokat, technológiákat tanulhattok és az együttműködés új szintjeit

Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • Vezetni azt a folyamatot, amikor a szervező csapat megtalálja a hívó kérdést, ami megmozdítja a közösséget.
  • Segíteni a szerveződő csapatot

Példa hívó kérdés:

  • “Hogyan tudnánk kimozdítani, bevonni, újra élővé tenni a teljes közösségünk akaratát?”

II. Előkészületek

Mi a szervező csoport feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • A meghívó megfogalmazása
  • Elektronikus vagy / és nyomtatott szóróanyag készítése
  • Kidolgozni egy stratégiát a közösség összes résztvevőjének elérésére
  • Megkeresni a megfelelő dátumot az eseményre, ami illeszkedik a közösség már létező ritmusaihoz
  • A regisztrációs nyomtatvány (felület) létrehozása
  • A közösség összes részének személyes megkeresése és tájékoztatása
  • Az esemény széles körű népszerűsítése
  • A résztvevők igényeinek feltérképezése
    • Gyermekelhelyezés megszervezése vagy annak támogatása
    • Az ebédigény felmérése (rendelt étel, vagy szülők által biztosított, …)
  • Költségvetés kezelése

Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • Segíteni a szervezők munkáját
  • Az esemény programjának megtervezése az adott intézményre és hívókérdésre testre szabva

Példa meghívók:

III. Az esemény

Mi a szervező csoport feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • A helyszín megszervezése
  • A külső segítők támogatása a helyszín berendezésében
  • A résztvevők fogadása
  • A helyszín gondozása
  • Az étel és ital szervezése

Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • A helyszín berendezése
  • Az esemény vezetése, facilitálása
  • A résztvevők állapotának érzékelése és ez alapján a program formálása
  • Gondoskodás az eredmények szüreteléséről
  • Az elhangzottak vizuális megjelenítése

Mi a résztvevők feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • Pontosan megjelenni
  • Nyitott elmével, szívvesl és akarattal jelen lenni és részt venni a folyamatban

Példa eredmény

  • Egy hasonló eseményen 9 prototípus kezdemény jött létre, ezekből pár példa:
    • Szervezzünk még hasonló eseményeket (önállóan)
    • Segítsük a szülők lelki kapcsolódását és legyenek önismereti programok az iskolában
    • Kezdjük el mélyebben megérteni és kutatni az önigazgatást és gyakoroljuk kis lépésekben
    • Építkezések finanszírozásáról gondolkodjunk együtt és kísérletezzünk különböző források felkutatásával

PÉLDA  A 2 NAP TERVÉRE

Szombat

Kezdés Befejezés Hossz Tevékenység
8:00 8:45 0:45 Helyszín berendezése
8:45 9:10 0:25 Érkezők fogadása, tervezett csúszás
9:10 9:20 0:10 Bemutatkozás, program felvezetése, keretezés és jéghegy modell
9:20 10:15 0:55 Játékos ismerkedés
10:15 10:30 0:15 Szünet
10:30 12:00 1:30 Közösségről beszélgetés
12:00 13:00 1:00 Ebéd
13:00 14:00 1:00 A figyelem 4 szintje és empátia séta
14:00 15:55 1:55 Rendszerállítás
15:55 16:10 0:15 Szünet
16:10 16:45 0:35 Közös feldolgozás
16:45 17:00 0:15 Nap zárása
17:00 17:45 0:45 Visszatekintés

Vasárnap

Kezdés Befejezés Hossz Tevékenység
8:30 9:00 0:30 Gondoskodás a helyszínről
9:00 9:10 0:10 Érkezők fogadása, tervezett csúszás
9:10 9:25 0:15 Ráhangolódás
9:25 9:50 0:25 Előző nap összefoglalása 1-2-4-all
9:50 10:35 0:45 Naplózás
10:35 10:50 0:15 Szünet
10:50 11:35 0:45 Transformative Scenario planning
11:35 12:00 0:25 Közös feldolgozás, csoport bemutatók
12:00 13:00 1:00 Ebéd
13:00 14:00 1:00 Empátia séta
14:00 14:10 0:10 Open space szabályok bemutatása
14:10 14:30 0:20 Open space market
14:30 16:00 1:30 Open Space (1, 2, 3)
16:00 16:30 0:30 Open Space közös összefoglalás
16:30 17:00 0:30 Nap zárása
17:00 17:30 0:30 Visszatekintés, rendrakás

IV. Utánkövetés

Mi a szervező csoport feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • Ritmus tartása, belső találkozók szervezése
  • Prototípus csírák gondozása
  • Utókövetési alkalmak szervezése

Mi a külső segítők feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • A prototípusok, kezdeményesek továbbfejlődéséhez szakmai segítséget nyújtani
  • 2 alkalommal 4 órás találkozók egyeztetése, tervezése és vezetése a szervező csoport és a prototípusgazdák számára

Mi a prototípusgazdák feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • Ritmus tartása, belső találkozók szervezése a kezdeményező körben
  • Kapcsolat tartás a szervező csoporttal
  • Havi rendszerességgel kommunikálni a közösség felé az elért eredményeket
  • A közösség felől érkező kérdések megválaszolása
  • A közösség felől érkező javaslatok és visszajelzések kezelése

Mi a prototípus és kezdeményező csoportok feladata és felelőssége ebben a fázisban?

  • Energizálni a kezdeményezést, idő, erőforrások

Példa az utókövetésre

  • Az egyik utókövetési találkozón a konfliktusok kezelésének átfogóbb, mélyebb képzeteivel foglalkoztunk és kidolgoztunk egy új konfliktuskezelési eljárást
  • Egy másik ilyen találkozón a konferenciák vezetésének, facilitálásának kérdéseiről beszélgettünk kerestünk új megközelítéseket, eszközöket

KÜLSŐ SEGÍTŐK

Emich Szabolcs

Emich Szabolcs

Antropozófus szemléletű szervezetfejlesztő, mediátor és közösségi innovátor

+36 30 989 9094

Molnár Károly

Molnár Károly

Önismereti coach, szervezetfejlesztő, tréner, facilitátor

+36 70 389 1850

GAZDASÁGI INFORMÁCIÓK

Példa költségvetés

Megnevezés Óra Összeg
I. Szervező csoport életre keltése 2 x 4 150.000 Ft
II. Előkészületek 2 0 Ft
III. Az esemény 2 x 8 300.000 Ft
IV. Utánkövetés 2 x 4 150.000 Ft
Összesen (kedvezmény nélkül) 600.000 Ft

A fenti árak a piaci árak és Pest megyében megtartott eseményekre vonatkoznak 1 segítővel. Pest megyén kívül utazási költség is felmerülhet. Ha az eseményen 30-40 főnél többen vesznek részt második segítő jelenléte is ajánlott.

A program finanszírozása

  • A segítők vállalják, hogy a Waldorf intézmények és közösségek iránti elkötelezettségük miatt 50% Waldorf közösségi kezdvezményt biztosítanak a piaci árból.
  • Az intézmények pályázhatnak a Szabadságra nevelésért alapítványnál a fenti programra, mely pályázat a kedvezményes ár 50%-át fedezheti.
  • A maradék részt az intézmény és a közösség finanszírozzák önerőből.

A program teljes költségvetését és finanszírozását mindig egyedi megbeszélés alapján alakítjuk ki, figyelembe véve az intézmény pénzügyi lehetőségeit.

%

Waldorf közösségi kedvezmény

%

Alapítványi támogatás

%

Önerő

Az alapítványi támogatás feltételei:

  • A szervező csoportban a közösség minden része képviselve van legalább egy fővel
  • Az eseményen a közösség minden része képviselve van legalább 3 fővel
  • Az eseményen a közösség 15%-a, minimum 20 fő vesz részt
  • A közösség vállalja, hogy az elért eredményeket publikálja a többi Waldorf intézmény felé

JELENTKEZZ, BESZÉLGESSÜNK!