Petíció az EU és a tagállamok oktatáspolitikai döntéshozóihoz

Veszélyben a választás lehetősége – Polgári kezdeményezés az „Emberközpontú oktatásért”

 A gazdaság és a politika rohamléptekkel hajtja végre a társadalom digitális átalakítását. Az iskolákban ez a „digitális oktatás” jelszó alatt zajlik, a technikai hátteret jelenleg az okostelefonok, a táblagépek és a wi-fi biztosítják. Ennek során az oktatást, az iskolát és a tanulást egyre inkább a (média)technika határozza meg.

Ezen petíció aláírói Európa-szerte az „Emberközpontú oktatásért” emelik fel a hangjukat, amely elsősorban a testi, lelki és szellemi fejlődés törvényszerűségeit tekinti iránymutatónak.

Az aláírók egyértelműen szükségesnek tartják a széleskörű digitális ismeretek oktatását az iskolában. Ennek feladata egyrészről az, hogy megismertesse a gyerekeket a digitális technológia működésével, másrészt, hogy felkészítse őket ennek kreatív, felelősségteljes és kritikus használatára. De: mindent a maga idejében!

 veteljük, hogy:

a tanárok, a nevelők és a szülők maguk dönthessenek arról, hogy egy oktatási intézmény meddig (hány éves korig) maradjon képernyőmentes. A gyerekek / fiatalok tanításáért felelős személyek számára lehetővé kell tenni, hogy meghatározhassák, milyen médiát használnak a munkájuk során, hogy alkalmaznak-e digitális eszközöket, és ha igen, akkor milyen célokra. Ehhez elengedhetetlen, hogy működhessenek képernyőmentes bölcsődék, óvodák és iskolák. Az oktatási politika nem ragaszkodhat a teljes digitalizációhoz, hanem engedélyeznie kell a kreatív alternatívák használatát azok számára, akik a gyermekeknek elsősorban a valós világból származó tanulási tapasztalatokat szeretnének átadni.

Emberközpontú oktatás: a fej, a szív és a kéz összehangolt fejlődése az életkori sajátosságoknak megfelelően

A gyerekeknek joguk van ahhoz, hogy a fejlődésük során minden érzékszervükkel, sok mozgás és kreatív játék révén fedezhessék fel az őket körülvevő valós világot (szenzomotoros integráció). Kizárólag a környezetünkben szerzett szenzoros (érzékelési) és motoros (mozgási) tapasztalatok által tudnak, önmagukat a térben és időben stabilan elhelyezve, testileg és szellemileg a koruknak megfelelően fejlődni.

A gyermekeknél a túl korán alkalmazott digitális médiák gátolhatják a fejlődést, és a valódi tapasztalatokat az érintőképernyő kezelésére korlátozzák. A kevesebb testmozgás, a tekintet egy pontra való szegezése, valamint a fejnehéz és egyoldalú tapasztalatok az idegek hiányos stimulációjához vezetnek, amely károsan hat az agy egészséges fejlődésére. A gyermekek fejlődését egy sor negatív hatás veszélyezteti: ingerek általi túlterhelés, függőség veszélye, a természettől való elidegenedés, továbbá a reflexív gondolkodás és az impulzuskontroll károsodása. Erre vonatkozóan a fejlődéspszichológia és a neurobiológia már meggyőző kutatási eredményeket tud felmutatni. (1) További részleteket talál a Positionspapier és a Factsheet címszavak alatt idegen nyelven.

Az iskola és az oktatás célja az, hogy a diákokból önállóan dönteni képes felnőtteket neveljen. A társadalom digitális átalakulása következtében olyan emberekre lesz szükség, akik önállóan gondolkodnak, döntenek és cselekednek. Ezt a gyerekek elsősorban az osztálytermek szociális közösségében tanulják meg, a párbeszéd és a közvetlen együttlétek során. A tanulás a fej, a szív és a kéz együttműködése révén megy végbe. Az agy egy rendszerben működő szerv, amelynek fejlődéséhez testmozgás és önmagunknak a környezethez viszonyított megtapasztalása szükséges (2). Ezt olyan IT-vezérek is felismerték, mint Steve Jobs, Bill Gates és Jeff Bezos, és ennek megfelelően is cselekedtek: a saját gyerekük kezébe nem adnak okostelefont, és a környezetükben is korlátozták az informatikai eszközök jelenlétét. (3).

EGYETÉRTESZ? ÍRD ALÁ A PETÍCIÓT ITT (ONLINE)  VAGY NYOMTASD KI AZ ALÁBBI ALÁÍRÁSGYŰJTŐ ÍVET.

 

1 Vgl. Teuchert-Noodt, Gertraud (2015): „Zu Risiken und Chancen fragen Sie das Gehirn“, in: Lembke, Gerald / Leipner, Ingo: „Die Lüge der digitalen Bildung“, 3. Auflage, Redline, München
2 Vgl. Thomas Fuchs (2017): „Präsentation“, Tagung 'A healthy digital ecosystem’“, in: https://eliant.eu/fileadmin/user_upload/Conference2017/Development_in_the_age_of_digital_media_01.pdf, Brüssel
3 Vgl. Bilton, Nick (2014): „Steve Jobs Was a Low-Tech Parent“, in: https://www.nytimes.com/2014/09/11/fashion/steve-jobs-apple-was-a-lowtech-parent.html vom 6.2.2018