Talán emlékeztek, hogy korábban hírlevelünkben kértük a segítségeteket olyan értékelési jógyakorlatok gyűjtésében, amely a gyermek képességeit, készségeit, elért teljesítményét, hozzáállását személyre szabottan, formatív módon értékeli. A projekt mostanra lezárult, és szeretnénk megosztani veletek az eredményét.
Miről is van szó?
Nem csak hazánkban, de európai szinten is egyre inkább az a tendencia, hogy az értékelés standardizált, szummatív értékelési formákra redukálódik, amely a valódi tanítás és tanulás helyett a tesztekre való felkészítésre és a magolásra ösztönöz.
A Waldorf pedagógia szerint azonban a tanítás és a tanulás egészen más szinten történik, és a jó értékelés nem csak a múltnak, az elért teljesítménynek szól, de az egyes gyermekre, egyénre szabottan a jövőre nézve is útravalót ad, támogatva a személyiség és a képességek fejlődését (ideális esetben nem csak a gyermekét, de a pedagógusét is).
A Magyar Waldorf Szövetség az ECSWE-vel (European Council for Steiner Waldorf Education) és a Learning for Well-being alapítvánnyal együtt ezért részt vett egy Erasmus+ projektben, amelynek célja az volt, hogy megmutassák: a személyre szabott, formatív értékelés nem csak, hogy lehetséges, de már létezik is, eredményesen használják Európa tantermeiben; a jógyakorlatok bemutatásával pedig európai szinten elősegítse egy kvalitatív értékelési kultúra elterjesztését.
Ennek első lépése volt ez a projekt, amelyben személyre szabott, formatív értékelési gyakorlatokat gyűjtöttünk és tettünk elérhetővé. Húsz értékelési gyakorlat gyűlt össze, ebből négy magyar (közte három Waldorf) iskolából került ki.
A projekt eredményeit egy gyönyörű és tartalmas kiadványban dokumentáltuk, azzal a céllal, hogy megismerve őket talán más tanárok is kibővítik értékelési módszereiket. A kiadvány angol nyelven letölthető a projekt weboldaláról, amennyiben fizikai példányra lenne szükségetek, keressétek Domokos Mártit a domokos [pont] marti [kukac] waldorf [pont] hu címen.
Legutóbbi hozzászólások