Domokos Márti, Amberger Hédi, Emich Szabolcs legjobb tudásukat adják a Konferenciák megszervezésébe. Három tapasztalt, elkötelezett Waldorf szülő, remek szakember, a Magyar Waldorf Szülők Szövetsége alapítói. 6 kérdés – 6 válasz, amelyből kiderül, miért érdemes minden Waldorf szülőnek ott lenni a konferencián.
Emich Szabolcs A konferenciáink célja hármas tagozódású:
- Szeretnénk új képzetekkel, tudással bővíteni a Waldorf közösséget, elsősorban a szülőket, akik gyakran fenntartóként és tanárként is részt vesznek a Waldorf intézmények működésében.
- Rendszeres találkozási lehetőséget biztosítani a számukra, mivel így megismerhetik egymást-, és az ország különböző pontjain működő rokon intézmények kezdeményezéseit, megoldásait.
- Teret- és támogatást adunk az új kezdeményezések létrejöttének, kialakulásának.
Időközben még fontos „al-célokat” is felismertünk: szeretnénk meghonosítani, megismertetni és megmutatni a
– Részvételi vezetés / Organikus vezetés
– és a Kerekasztal kör módszertanokat
Hogy miért? Mert hiszünk abban, hogy a korszerű együttműködések, valamint a fenntartható kezdeményezések ilyen elvek-, folyamatok- és eszközök alkalmazásával jönnek létre.
Domokos Márti Fenntartható oktatás csak úgy létezik, hogy a gyerekekkel foglalkozó felnőttek megpróbálnak nyugodt harmóniában, tiszta kommunikációval mindent megtenni értük. Ezért – mindazok mellett, amit Szabolcs leírt – fontosnak tartom, hogy kihangsúlyozzuk:
a konferenciáink célja, hogy
– megosszuk egymással a tapasztalatainkat
– segítsük egymást
– olyan hálózatot építsünk ki, ahol tudunk egymáshoz fordulni kérdéseinkkel, bánatainkkal, örömeinkkel
Hogy megerősödjünk, mint közösség, és lássuk, láttassuk, hogy az egészséges Waldorf iskolák, óvodák, egyéb közösségek csak úgy létezhetnek, ha minden gyerekekkel foglalkozó felnőtt (tanár, szülő, irodai dolgozó, karbantartó, takarító, ebédeltető stb.) együtt, egy irányban dolgozik értük.
Domokos Márti A helyszín eddig felajánlás alapján adatott meg nekünk. Először az én iskolámban, Nemesvámoson, mert itt jó a szervező csapat, és megvolt minden fizikai lehetőség egy helyen: terem, szállás, étkezés, külön termek a csoportmunkához.
Ezután jött Fertőendréd, ami szintén felajánlás volt, majd Dunaújváros. Most pedig Budapest (Amberger Hédi felajánlása). Szerettük volna kipróbálni, ha helyben vagyunk, jönnek-e elegen Budapestről. Volt egy felajánlásunk tavaszra, de azt lemondták, és szinte abban a pillanatban Nyíregyháza jelentkezett. Ha megnézzük, földrajzilag is nagyon maguk alakítják a helyszínek önmagukat.
Amberger Hédi Azért, mert a korábbi Konferenciák alkalmával azt tapasztaltuk, hogy nem tudjuk megszólítani a budapesti szülőket. Ezt gondoltam tovább és összekötöttem a Regi friss, élő szellemiségével és a Waldorf impulzus megújításával.
Továbbá – ha képszerűen nézem – azt szerettem volna, hogy ez az újabb megújulás középről induljon el. Vekerdy Dani (a Regi igazgatója, szerk.megjegyzése) nagyon kapott az ötleten. Jelenleg Szabolccsal dolgoznak együtt az iskola és oktatás megújításán, s a tanárok, diákok is nagyon aktívan. Több szülő is magáénak érezte, kezd alakulni egy kis szülői közösség. Itt már nem kell a szülőknek dolgozni és elkényelmesedtünk. Ugyanakkor sokaknak hiányzik a közösségért végzett munka is. Remélem, hogy sikerül szépen megszervezni, levezényelni és nem maradok szégyenben. 🙂
Emich Szabolcs Annyit tennék hozzá, hogy a nyáron elkezdtünk egy megújulási folyamatot a Regi tanárok egy kis csoportjával. Ezt kibővítettük a teljes tanári kart bevonva, majd az év elején bevontuk a diákokat is. Ezért a találkozó szervesen kapcsolódik ehhez a folyamathoz: lehetőségünk van bevonni a szülőket is, megmutatva, hogy a tekintélyelvű (autoritásból) tanításnak- vezetésnek vannak sokkal inkább járható alternatívái.
Az eddigi konferenciáinkon kevés Budapesti iskola képviseltette magát. Azt reméljük, hogy a helyszín, a témaválasztás miatt most sokkal többen leszünk, mint eddig és hogy első gimnáziumi helyszínként megszólíthatjuk azokat is, akiknek már nagyobbak a gyerekei.
A Regi a második 7 éves ciklusába lépett, tudatos változásban van, a változás hangulata pedig alapvető a jó párbeszédekhez.
Az idei témánk a szülők változásáról szól és arról, hogy az életünket miképpen befolyásolta az, hogy Waldorf szülők lettünk. Arról, hogy milyen fejlődést, milyen növekedést tett lehetővé és hívott elő a Waldorfba járó gyerekeink kísérése.
Hinni szeretném, hogy sok erőt generál egy ilyen konferencia és jótékony hatással van a részt vevő közösségre.
Én egyértelműen a következő 100-ra gyúrok. 🙂 Steiner ugyanis pont 100 éve maroknyi követőjével indította el a Waldorf pedagógiát és az mára így kiszélesedett, akkor mi most a szabad akaratunkból vezérelve hatalmas erőt generálhatunk 100 év múlvára. Hiszek a társadalom egészséges formájában, aminek szerintem ez lehet az útja.
Számomra nem fontos, hogy „jobbnál-jobb” legyen egy konferencia az előzőekhez képest, vagy, hogy többet adjon. Pont amiatt, amit az első pontban leírtam.
Emich Szabolcs Karkus Ottót sokszor láttuk színesen és élően beszélni a gyerekek fejlődéséről, a Waldorf pedagógia tudatosságáról e fejlődés kísérésében. Nála jobban kevesen tudnak Magyarországon ilyen sok tapasztalattal mesélni erről a témáról.
Emich Szabolcs: Személyes hívószó számomra: “szülők iskolája, tanuljunk egymástól”.
Domokos Márti Szerintem most tényleg kiválóan beletaláltunk, meg is tartanám mottónak a Szövetségünk számára: Együtt felnőni.
Domokos Márti Szeretném, ha a konferenciák között is lenne energiánk, időnk feladatokkal foglalkozni, mert látok eleget. Próbálkozunk, és szerintem jó úton járunk. Talán az lenne még fontos, hogy intézményi szinten is megerősödjön az elhatározás: igen, együtt tudunk azokért a gyerekekért tenni, akik megtalálták a Waldorf iskolát. (Mert, ahogy legtiszteltebb előadóm és barátom Christopher Clouder is mondta: mindig a gyermek vezet a Waldorf iskolához – még akkor is, ha azt hisszük, hogy ez a mi „tudatos” döntésünk volt.)
Legutóbbi hozzászólások