Pénz a Waldorf világban… 

Mit épít, és hogyan?

 

Összefoglaló a 2019 márciusában tartott dunaújvárosi konferenciáról

Amikor a szervezőkkel az egyetlen lehetséges márciusi konferencia időpont mellett döntöttünk, még nem tudtuk, hogy a magasabb világok támogatását is megkapjuk, ugyanis a csillagászatilag megállapított igazi Nagypénteken jöttünk össze, egy
csodálatosan szép, meleg, tavaszi napon.

Több mint 50-en voltunk 14 különböző Waldorf intézményt képviselve. A Pentelei Waldorf iskola Dunaújváros régi, családias részén van. A 90-es években épült, korábban is iskolának használt, majd  bezárt  épületet a szülők gyönyörűen felújították,
kertjét rendbe tették. Jelenleg 4 osztály működik benne, folyamatosan, felmenő rendszerrel szépülnek meg  8. osztályig a meglévő tantermek is.

Az iskolába belépve megérintett a kellemes, barátságos légkör: szépen díszített falak, sok növény, kedves útbaigazító feliratok. Az ellátásunkat biztosító gondos kezek csodálatos vendéglátást biztosítottak. A hívogatóan kínált színes zöldségkrémek, lekvárok, házi
készítésű kenyerek, kalácsok, a délelőtti szünet finom süteményei, a nélkülözhetetlen kávé és tea, az apukák főzte finom bogrács ételek, a nyírségi gombócleves, valamint a korianderrel bolondított, pikáns chilisbab, mind-mind egy jó waldorf közösség képét
mutatta.

Ezúton is köszönet a fő szervezőknek, Ladi Évának és Szőke Líviának!

Péntek esti dalok

Beszélgetés – Waldorf Szövetség kihelyezett ülése

Változó világban élünk, a konferencia programja is az utolsó pillanatig változott. A Waldorf Szövetség eredetileg kihelyezett elnökségi ülése végül is beszélgetéssé alakult, melyben Domokos Márti elnökségi tag, Szabó Zoli ügyvezető és Marosváry Péter elnök ismertetett meg minket munkájukkal. Elmondták, hogy a jelenlegi három és fél státusz tényleg csak a feladatok összehangolását, a kötelezettségeket valamint az érdekképviselet megjelentetését teszi lehetővé.

A szövetség szövete, ahogy a fenntartók is, mi magunk – a szülők vagyunk. Örömmel várnak, fogadnak  minden jó ötletet, a megvalósítókat pedig még nagyobb örömmel.

Megtudtuk, hogy a közel 100 Waldorf intézményünkkel igazán szép helyet foglalunk el Európában, mert az egy főre jutó intézmények tekintetében egyedül Hollandia előz meg minket.

Az iskola alapítások során tényleg tanúi lehetünk a szellem anyagivá válásának. Néhány család összekapcsolódása által, sok év igen kemény munkájával, hatalmas értékek jönnek létre a fizikai világban. Akár 100 milliós, esetleg milliárdos vagyon.

Szinte hihetetlen!

A rendszerváltást követő iskola- és óvoda alapítási láz ugyan kicsit lecsengőben van, de a hozadéka hatalmas erőtöbblet mindannyiunknak, leginkább gyermekeinknek. Egy alapító szülő gyereke azt a csodálatos, pótolhatatlan útravalót, magabiztosságot kapja a szüleitől, hogy minden megvalósítható!

Tudnunk kell, hogy a Waldorf iskolák létrehozásának a célja elsősorban a hármas tagozódás eszméjének megélése és megjelentetése a világban. Nagyon fontos, hogy gyermekeink emberközpontú és színvonalas oktatásban részesüljenek, ez azonban az út, hogy egyre többen képesek legyenek, lehessünk más módon élni az életünket, más módon szervezni a társadalmunkat.

Erről a más megközelítésről a szombati előadás alkalmával kaptunk bővebb képet.

Vacsora után a civilben kórusvezető anyuka, Tausz-Tóth Mariann segítségével többszólamú dalocskák és kánonok előadásában jeleskedtünk egészen ügyesen.

Szombat reggel

A teremben alig fértünk el, amikor a finom reggeli után megnyitottuk a szombati napot egy bensőséges körrel, eurimiával és bothmerrel.

Sugározzon rajtam keresztül bölcsesség
Ragyogjon bennem szeretet
Hasson át erő
Hogy felébredjen bennem
Az emberiség segítője
Szent dolgok szolgálója
Önzetlen és igaz

Az elmélyült közös mozgás után a szabadban folytattuk, a Szabadságra Nevelésért Alapítvány létrehozója Verba Judit valamint Kőrösi Ákos és Bodrogi Endre segítségével drámaszerűen, kis csoportokban megjelenítettük a pénzhez való viszonyunkat. Hajtjuk vagy futunk előle, esetleg utána? Barátságos viszonyt ápolunk vele vagy haragosan, lenézően tekintünk rá? Nem tudunk mozdulni tőle vagy segítően kíséri utunkat?

Nagyon érdekes felismerések, rálátások, megélések születtek.

Miért olyan nehéz egyetértenünk a pénzről?

A pénzzel kapcsolatos képzeteink gondolataink mélyítésében fontos szerepe volt Kőrösi Ákos interaktív előadásának. Kis csoportokban először a saját nézőpontunkat tudatosítottuk.

Honnan jöttem? Hogy hatottak rám a világ nagy eseményei? Kik beszélnek belőlem, rajtam keresztül? Honnan informálódom?

A beszélgetést Rudolf Steiner az emberi – kozmikus gondolat c. előadássorozatában ismeretetett 12 világszemlélet került bemutatásra az ember pénzhez való viszonyán keresztül. Livits Réka csodálatos összegző ábrán örökítette ezt meg. Az emberi és kozmikus gondolat c. könyv felolvasva (hangoskönyvként) itt érhető el.

Azokkal az alap kérdésekkel foglalkoztunk, hogyha midenkinél csak az igazság 1/12 -e található, hogyan hozhatunk létre olyan alkalmakat, kereteket, folyamatokat, amik felébresztik az érdeklődést a másik 11 iránt? Hogyan értékeljük a sokszínüséget? Hogyan működünk együtt egy közös célért?

További olvasnivalók a pénz szellemi természetéről ITT tölthetőek le.

Ebéd és szabad témaválasztás

A finom bográcsos ebéd után a kedvelt empatikus séta következett, amelyet a hozott, illetve a helyszínen felmerült Open Space témákkal folytattunk.

Sokakat érdekelt, érintett az iskola-célú ingatlan beszerzés, megfelelő épület kialakítása, ezek pénzügyi fedezete. Másokat a vállalási rendszerek és a testvériség gondolatának gyakorlati megjelentetése foglalkoztatott. Ötleteket kerestünk a keveset fizető, ellenben sokat kritizáló és elváró szülők megfelelő, waldorfos kezelésére.

Ákos reggel elhangzott megjegyzése szerint itt sem válaszokat kaptunk, hanem csak az út és az irány körvonalazódott. Akadhat, akit ez csalódással tölt el, sokakat viszont éppen ez lelkesít. Kérdéseink megszülik majd saját válaszainkat, saját helyzetünkben, saját megoldásaink útján.